This page has moved to a new address.

Zoete pompoen scones met pecannoten

Perfect Housewife - to be: Zoete pompoen scones met pecannoten

woensdag 29 oktober 2014

Zoete pompoen scones met pecannoten

Toen de hartige pompoen scones met kaas laatst zo goed bevielen, besloot ik ook een zoete variant met 'pumpkin spice' en pecannoten te maken. Ik blijf natuurlijk een rasechte zoetekauw. Uiteindelijk kon ik niet kiezen welke ik het lekkerst vond (alles met pompoen smaakt goed), maar mijn vriend had een overduidelijke voorkeur voor deze zoete pompoen scones. Ze zijn ook wel echt de moeite waard om te maken. Zoet, kruidig en crunchy door de noten. Ideaal voor de herfst!


Eigenlijk wist ik vrij weinig van pompoen, behalve dat je er lekkere dingen van kunt maken en ze met Halloween worden uitgekerfd tot knusse lampion. Hoewel de meeste feitjes weinig relevant zijn voor deze lekkere pompoen scones, toch een overzicht van wat mijn rondje Google heeft opgeleverd:

Wist je dat pompoen onder andere familie is van de komkommer, en dat courgette een niet-klimmende pompoensoort is? Ik had geen idee, maar eigenlijk lijkt een bolcourgette inderdaad best op pompoen. Ook bestaat er een heuse spaghettipompoen. Daar had ik nog nooit van gehoord, maar als je deze pompoensoort gaart dan verandert het vruchtvlees in dunne spaghettislierten. Ideaal voor mensen met een koolhydraat-arm of glutenvrij dieet.

Volgende pompoen feitje: wist je dat er Wereld- en Europese kampioenschappen pompoenslingeren (Pumpkin Chunkin') bestaan? Of dat er van 2000 tot 2009 een heuse pompoendag bestond in België. Blijkbaar werd er tijdens deze dag gestreden om de mooiste pompoencreatie. Who knew.

Een ander weetje over pompoen (wat wél relevant is) is dat het maar liefst acht (!) verschillende vitamines bevat. Er wordt zelfs gesproken over pompoen als superfood. Zo bevat pompoen vitamine A, B1, B2, B5, B6, B11, C en E. Daarnaast bevat pompoen ook nog een ruime hoeveelheid antioxidanten, mineralen (zoals koper, ijzer, magnesium en kalium) en omega-3 vetzuren, waardoor het zelfs onder de categorie brainfood valt.

Ik weet zeker dat, met deze hele relevante, belangrijke en interessante feiten jullie nu extra van deze zoete pompoen scones met pecan noten zullen genieten! En mocht je zelf nog een leuk feitje hebben, let me know.



Recept pompoen scones met pecannoten


Ingrediënten (10 stuks)
- 250 g patentbloem
- 175 g pompoenpuree (klik hier om te lezen hoe je dat makkelijk zelf maakt)
- 100 g pecannoten
- 60 ml karnemelk, plus wat extra om te bestrijken
- 60 g suiker
- 50 g boter
- 1 ei
- 1 el bakpoeder
- 1 tl kaneel
- 1 tl pumpkin spice (of speculaas- en koekkruiden)
- ½ tl vanille extract
- Snuf zout

Bereidingswijze
1. Verwarm de oven voor op 200°C (afhankelijk van de oven).
2. Mix de pompoenpuree en ei in een kom door elkaar.
3. Spatel de gezeefde, droge ingrediënten door het natte pompoenmengsel en kneed alles tot een glad deeg.
4. Vet de muffinvorm in. Neem een eetlepel en schuif met behulp van een theelepel het deeg in de muffinvorm. Je kunt de scones ook bakken op een met bakpapier beklede bakplaat.
5. Plaats de bakplaat in het midden van de oven en bak de scones in ongeveer 15 minuten gaar. Prik met een satéprikker in de scone om te controleren of ze gaar zijn.


Tips
Nog wat praktische informatie zodat je extra van de pompoen scones kunt genieten. De scones zijn het lekkerst op de dag dat je ze maakt, maar je kunt ze een dag later in 5 tot 10 minuten 'opfrissen' in de oven op 150 °C. Als je ze luchtdicht verpakt kun je ze een maand in de vriezer bewaren, een uurtje van tevoren ontdooien en zoals hiervoor beschreven opwarmen. Pompoenpuree blijft drie maanden goed in de vriezer.


Volg Perfect Housewife - to be @ Bloglovin | Instagram | Facebook | Twitter

Labels: , , , , ,

4 reacties:

Op 29 oktober 2014 om 20:32 , Anonymous Peggy's Pastime zei...

Mmmmmm ;-). Ik ken spaghettipompoen maar heb het zelf nog nooit gebruikt (is hier precies ook niet zo gemakkelijk te vinden heb ik de indruk). Maar het ziet er wel leuk uit, ik heb het eens gezien in een kookprogramma.

 
Op 29 oktober 2014 om 23:46 , Blogger Chris V zei...

Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit een spaghettipompoen gezien, maar ik ben erg benieuwd. Hij schijnt niet bijster smaakvol te zijn, maar dat zullen we dus eens moeten proeven!

 
Op 5 november 2014 om 10:18 , Anonymous Diana Carlton zei...

Ik maak ook weleens pompoen in combinatie met zoete aardappel. Dat is zo lekker! Leuk om weer een weer eens iets nieuws te proberen met de pompoen.

 
Op 6 november 2014 om 23:47 , Blogger Chris V zei...

Oh dat klinkt ook erg lekker! De smaken liggen dicht bij elkaar natuurlijk. De scones zijn ook erg lekker, zeker een aanrader! Laat je weten wat je ervan vindt als je ze gaat maken?

 

Een reactie plaatsen

Heb je een tip of suggestie, of wil je gewoon een berichtje achterlaten?

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage