This page has moved to a new address.

Foodblogswap: kletskoppen

Perfect Housewife - to be: Foodblogswap: kletskoppen

donderdag 24 april 2014

Foodblogswap: kletskoppen

Vorig jaar, op een schemerige zomeravond na een stralende zonnige dag, proefde ik voor het eerst een kletskop. In de tuin van vriendin D, na een fijne barbecue. Het eten ging vloeiend over in eindeloos natafelen en bij ons gaat dat vaak samen met nog meer eten. Dus werden de koekjes erbij gepakt, waaronder deze krokante, zoete koekjes, die je net zo lang blijft eten tot je klaar bent met natafelen. Of tot ze op zijn.


Na deze fijne ervaring was mijn verslaving aan kletskoppen geboren en stonden ze bijna wekelijks op het boodschappenlijstje. Dus toen ik deze maand weer mee deed met de Foodblogswap en ik dit recept tegenkwam op het blog van Jacqueline was de keuze snel gemaakt.

Jacqueline is een overtuigd 'Thermomixer' en schrijft op een leuke manier over haar keukenervaringen op het blog Jax Thermomix Recepten. Na wat research ben ik erachter wat zo'n Thermomix nou precies is: een zeer geliefde multifunctionele keukenmachine die niet alleen razendsnel mixt en maalt, maar waarin je eten ook kunt verwarmen tot 100 °C. Dat klinkt inderdaad als iets om enthousiast over te worden!

Gelukkig zijn de meeste recepten van Jacqueline ook geschikt voor amateurs met slechts een handmixer, zoals ik :-). Jacqueline heeft niet alleen lekkere (zoete) bakrecepten op haar blog staan, maar ook hele fijne recepten voor het avondeten en kleurrijke desserts, zoals deze frozen yoghurt taart. Maarja, dat kan allemaal niet op tegen de goddelijke eenvoud van kletskoppen natuurlijk. Ik paste de verhoudingen iets aan en voegde wat sesamzaad toe.


Ingrediënten (30 stuks)
- 125 g donkerbruine basterdsuiker
- 50 g (room)boter
- 1 tl kaneel
- 60 g bloem
- 50 g noten (ik gebruikte 20 g amandelen, 20 g gezouten pinda's en 10 g sesamzaad)
- Snufje zout              

Bereidingswijze 
1. Verwarm de oven op 200 °C.
2. Maal de noten in de keukenmachine tot kleine stukjes (niet te fijn!) of hak ze met een mes fijn.
3. Doe de bloem, zout, suiker, kaneel en boter in een kom met de noten en kneed het met je handen tot een samenhangend deeg.
4. Maak ongeveer dertig balletjes van ongeveer 1,5 cm. Leg ze op een met bakpapier bekleedde bakplaat en druk ze een beetje plat. Laat veel ruimte (ongeveer 8 cm) tussen de balletjes want ze lopen heel erg uit tijdens het bakken. Ze passen niet allemaal tegelijk op de bakplaat, dus ik bakte ze in drie keer.
5. Bak de kletskoppen in 5 tot 7 minuten gaar totdat ze goudbruin en plat zijn.
Haal de bakplaat uit de oven en til het bakpapier met koekjes voorzichtig van de hete bakplaat en leg de volgende lading erop.
6. Laat de hete koekjes even afkoelen zodat ze hard worden. Haal ze daarna van het bakpapier om ze nog wat verder af te laten koelen, en proef er alvast een stuk of drie.



Mirne van het blog Mimes maakte deze maand zelfs twee dingen van Perfect Housewife - to be. Eén was eigenlijk een foutje haha (namelijk deze fijne vegan chocolade mousse). Ik ben benieuwd wat ze als tweede recept heeft gemaakt!


Wil je op de hoogte blijven van Perfect Housewife - to be op social media? Volg mij met Bloglovin, op Instagramop Twitter of like Perfect Housewife - to be op Facebook. 

Labels: , , , ,

2 reacties:

Op 1 mei 2014 om 11:05 , Blogger Maura - YLT zei...

Woaaah, deze zien er heel crunchy uit! Ik heb ze nog nooit gemaakt, maar klinkt niet moeilijk. Kan me voorstellen dat ze op zo'n avond snel op gaan ;)

 
Op 4 mei 2014 om 20:37 , Blogger Chris V zei...

Jaa ze vielen goed in de smaak. En aangezien ze zo makkelijk waren vrees ik dat ze ook nog vaak gemaakt (en gegeten!) zullen worden. Maar wel echt een aanrader!

 

Een reactie plaatsen

Heb je een tip of suggestie, of wil je gewoon een berichtje achterlaten?

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage