This page has moved to a new address.

No-sugar-challenge: Update week 1 en 7 tips

Perfect Housewife - to be: No-sugar-challenge: Update week 1 en 7 tips

maandag 10 maart 2014

No-sugar-challenge: Update week 1 en 7 tips

Zoals jullie inmiddels misschien hebben meegekregen startte ik afgelopen zondag met de no-sugar-challenge: 30 dagen geen suiker. Dat is een behoorlijke uitdaging voor iemand die elke dag opnieuw geniet van een heerlijk stuk chocolade (of een hele reep). Maarja, uitdaging of niet: die ongezonde gewoonte moet doorbroken worden. Weg met die dagelijkse torenhoge bloedsuikerspiegel en weg met die eeuwige bodemdrift.


Het was een vrij impulsieve beslissing maar zo daadkrachtig begon ik vorig weekend dus aan de challenge. Alleen
is het me tot nu pas twee dagen gelukt om écht helemaal suikervrij te eten. Twee dagen, van de zeven... Ik heb zeker niet weer elke dag een hele chocoladereep weggewerkt. En toen ik uit eten ging maandag heb ik maar twee (!) soesjes gegeten van het héle dessertbuffet. Dus het is een vooruitgang, maar mijn doel is nog niet bereikt. Na een kritische zelfreflectie kon ik de zeven onderstaande tips voor jullie (en mezelf) op een rijtje zetten. Op naar week 2!


1. Bereid je goed voor en leeg je voorraadkast.

Het is leuk om ineens het roer om te gooien en vol overtuiging suikervrij te eten, maar zonder goede voorbereiding strandt dat goede voornemen binnen 24 uur. En dat is heel demotiverend. Ik had nog Ferrero Rocher, meerdere repen chocolade en een pak koekjes in huis liggen. Met mijn bodemdrift en zwakke moment rond 4 uur bleek ik niet bestand tegen mijn volle voorraadkast. Legen dus!

2. Vertel aan de mensen die je dagelijks ziet dat je een tijdje (of helemaal) suikervrij gaat leven.

Wie weet kun je ze inspireren om mee te doen en anders kunnen ze jou in ieder geval ondersteunen en er rekening mee houden.

Deze tip gaat voor mij helaas niet helemaal op. Om vriendlief te citeren: "Geen suiker eten? Hoezo niet? Maar je hebt een hele drukke maand, dan is het toch niet verstandig om jezelf extra te belasten. Ik ga echt niet meedoen hoor. En ga je dan ook helemaal niks voor mij bakken?". Hij bedoelt het goed :-). Tenminste, dat probeerde ik goed voor ogen te houden toen meneer een pak Bastogne-koekjes naast me wegwerkte. Maar toen ik dat had weerstaan voelde ik me echt awesome!

3. Verdiep je in gezonde alternatieven.

Zorg dat je goed weet wat je wel mag eten, anders voelt het alleen maar als straf en een zwaar dieet ("ik mag helemaal niks eten"). Laatst plaatste ik al een artikel met ontbijtinspiratie (7 gezonde ontbijtjes) online en deze gezonde milkshake als snack (of ontbijt). De rest van de maand zal ik meer suikervrije recepten posten.

4. Maak een eet-planning.

Je moet het moment voor zijn waarin je honger hebt en uit gemak grijpt naar iets ongezonds. In het weekend maak ik vaak al een eet-planning voor de hele week zodat ik weet welke boodschappen ik in huis moet halen. Welke smoothie eet ik op welke dag, wat ga ik lunchen en wat zijn mijn tussendoortjes? Ik probeer hierin zoveel mogelijk te variëren. Als ik banaan in mijn smoothie doe kan ik 's middags geen banaan eten als tussendoortje, en als ik 's ochtends chiazaad of lijnzaad aan mijn ontbijt toevoeg eet ik de rest van de dag geen halve avocado meer (ze zijn beide rijk aan omega-3 en omega-6 vetzuren).

5. Ken je zwakke moment.

Rond 4 of 5 uur 's middags heeft mijn lichaam echt behoefte aan suiker. Als ik deze milkshake maak, een stukje kaas eet of een los stuk fruit neem hou ik het vol, maar een handje noten blijkt voor mij niet voldoende te zijn. Afgelopen week ging ik hiermee vaak de mist in. Nu weet ik dat en probeer ik mijn eet-planning er op aan te passen.

6. Wees niet te streng en bepaal voor jezelf wat haalbaar is.

Ik vind het al heel knap als ik de komende week geen koekjes of chocoladerepen eet. En ik eet nauwelijks bewerkte producten uit de supermarkt maar probeer alles zoveel mogelijk puur te eten. Als je de etiketten leest blijkt namelijk dat tegenwoordig aan bijna alles suiker wordt toegevoegd. Maar ik eet nog wel gewoon brood, ook al zit daar ook suiker in.

Drie jaar geleden probeerde ik (om gezondheidsredenen) namelijk ook suikers en koolhydraten in mijn dieet te schrappen. De suikers lukte wel, maar ook helemaal geen koolhydraten eten werkte voor mij niet. Ik ging bijna van mijn stokje, viel veel te veel af (mede omdat ik toen geen alternatieven wist en te weinig at) en ik hield geen energie meer over. Na twee dagen gaf ik het op.

7. Hou vol!

Zoals met alles is de eerste dag is altijd het moeilijkst. Geef niet op als het een dag niet gelukt is maar probeer door te zetten.


Nu ben ik natuurlijk ook nieuwsgierig naar jullie ervaringen! Eet jij suikervrij? En heb je nog ultieme suikervrije tips die mij en anderen gaan helpen om de no-sugar-challenge goed af te ronden? Laat een berichtje achter!


Wil je mijn ervaringen met de no-sugar-challenge blijven volgen via social media? Volg Perfect Housewife - to be met Bloglovin, op Instagramop Twitter of like Perfect Housewife - to be op Facebook.

Labels: , , ,

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Heb je een tip of suggestie, of wil je gewoon een berichtje achterlaten?

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage