This page has moved to a new address.

No-sugar-challenge: evaluatie en eet-dagboek

Perfect Housewife - to be: No-sugar-challenge: evaluatie en eet-dagboek

maandag 31 maart 2014

No-sugar-challenge: evaluatie en eet-dagboek

Het is de laatste tijd verdacht stil op het blog en rondom de no-sugar-challenge. Maart is bijna voorbij en mijn suikervrije maand dus ook. Tijd voor een evaluatie! Hier konden jullie al lezen hoe mijn eerste week zonder suiker ging. Vandaag vertel ik hoe het mij de rest van de maand verging. Welke voordelen heb ik ervaren tijdens mijn suikervrije bestaan en waar liep ik tegenaan? En wat kun je dan eigenlijk wel eten? Lees gauw verder voor mijn ervaring en mijn eet-dagboek van afgelopen zondag...


Vanaf het begin had ik mijzelf duidelijke richtlijnen gegeven. Ik wilde geen tussendoortjes eten met geraffineerde suikers maar ook niet alles met toegevoegde suikers schrappen, zoals brood, thee of mayonaise. Ik eet al geen 'gezonde' supermarkt koekjes, ik gebruik geen pakjes en zakjes bij het koken en ik drink geen limonade of vruchtensap. Verder drink ik eigenlijk alleen frisdrank als ik uit eten ga en alcohol (want ja, daar zit heel veel suiker in) als ik uitga. Nu ik dit lees besef ik me dat ik het eigenlijk al best goed deed!

Gelukt of niet?

Na de eerste week konden jullie al mijn eerste ervaringen lezen en gaf ik zeven tips om de no-sugar-challenge goed te beginnen en vol te houden. Na een maand kan ik me nog steeds goed vinden in de tips, want dat bleven (helaas) mijn valkuilen. Is mijn suikervrije challenge gelukt? Ja en nee.

Kort samengevat is het niet gelukt om alle dagen suikervrij door het leven te gaan. Ik blijf een zoetekauw, en chips is fijn maar is niet iets waar ik vaak zin in heb. Als we dan toch chocolade of koekjes in huis hadden voor vriendlief kon ik mezelf niet of vaak met moeite inhouden. En toen ik uit eten ging met mijn schoonfamilie kon ik de ice-tea en crème brûlee uiteraard (en terecht) niet weerstaan.

That being said: de helft van de dagen heb ik geen suiker gegeten. Hooray! En mijn bodemdrift is gelukkig ook verleden tijd. Na mijn misstap tijdens de eerste week is het geen enkele keer meer gebeurd dat een chocoladereep binnen tien minuten op was. Sterker nog: soms lag hij zelfs vier of vijf dagen in de voorraadkast en had ik op sommige dagen helemaal geen trek in chocolade. Ook heb ik in een weekend cupcakes gebakken voor mijn vriend en er maar één opgegeten. Maar één! Vooruitgang mensen!



Eet-dagboek (zondag 30-03-2014)

Ik probeer vaak 's ochtends (of in het weekend) al een eet-planning te maken voor de hele dag zodat ik nooit met honger hoef te bedenken wat ik zal eten en naar iets makkelijks, ongezonds grijp. Ook kan ik zo de voedingsstoffen een beetje verspreiden over de dag. Afgelopen zondag, de op-één-na-laatste dag van mijn suikervrije maand, hield ik een eet-dagboek bij. Zo krijgen jullie een beeld van wat ik dan wél eet.

Ontbijt
Ik at havermout en brinta met geraspte appel, kaneel en gekookt water. Vroeger at ik het altijd met ongezoete sojamelk maar dat is al een tijdje op. Water bevalt eigenlijk prima!

Tussendoor #1
Een handje ongezouten noten (amandelen, walnoten, cashewnoten en hazelnoten).

Lunch
Als lunch at ik een geroosterde (fijnvolkoren) boterham met avocado, een gekookt eitje en peper en zout. Een van mijn favorieten!

  

Tussendoor #2
Vaak heb ik gelijk na een maaltijd alweer trek in iets zoets. Kom maar op met die gezonde chocolademilkshake met banaan! Omdat ik bij de lunch al avocado at liet ik de lijnzaad weg. Beide bevatten namelijk veel omega-3 vetzuren. De amandelmelk is ook op dus ook de 'milk'shake maakte ik met water, en ik voegde wat maca-poeder toe.

Avondeten
Suikervrij avondeten is eigenlijk nooit een probleem hier in huis (naast de mayonaise af en toe). Vaak eten we wel vrij laat , dus vandaar dat ik meestal voor twee snacks in de middag ga. Door de zomertijd trek ik het vandaag prima tot aan het avondeten. We aten vanavond pasta met groene asperges, ui, spekjes en roomsaus. Eigenlijk zouden we hier ook kaas bij eten maar het smaakte al zo goed dat we dat helemaal vergeten zijn.

Tussendoor #3
Omdat ik al de hele dag zo hard aan mijn scriptie werk heeft vriendlief een (dubbele) kitkat chunky gehaald. Tot zover mijn succesvolle suikervrije dag haha. Jammer dat ze hier geen suikervrije chocolade (bijvoorbeeld van Lovechock) verkopen. Anywayz, morgen weer een dag!

Verder dronk ik gedurende de dag alleen water en een kleine beker melk. Ik hoor alle melk-tegenstanders nu denken: "melk?!?!". Ja, sorry.


Suikervrije voordelen

Waarom zou je jezelf eigenlijk willen uitdagen tot zo'n suikervrije challenge? Nou, bijvoorbeeld omdat je meer energie wilt. Op suikervrije dagen voelde ik me echt fris en fruitig en sliep ik als een roos. Ik had zelfs zoveel energie dat ik na twee jaar weer voorzichtig ben begonnen met hardlopen.

Ook voor een mooiere huid is het de moeite waard om suiker te laten staan. De laatste tijd was mijn huid een beetje van slag, maar tijdens de no-sugar-challenge werd het een stuk egaler en had ik een gezondere 'glow'.

Als je gewicht wilt verliezen is suikers schrappen ook een goed idee. Suiker is namelijk heel erg verslavend en zodra je één keer overstag gaat is de kans groot dat je lichaam schreeuwt om meer. Ik vond de eerste twee dagen dan ook het moeilijkst, en zelfs na een week had ik nog hoofdpijn als afkickverschijnsel. Maar hoe vaker je toegeeft, hoe meer je het gevoel krijgt dat je 'dieet' faalt en hoe minder gemotiveerd je raakt.


Conclusie

Om vier uur heb ik nou eenmaal trek, mijn vriend is gewoon een lieve vreetzak haha (dus we hebben vaak ongezond eten in huis) en ik zal altijd een zoetekauw blijven. Deze valkuilen zorgen ervoor dat de no-sugar-challenge niet 100% gelukt is. Desondanks ben ik dik tevreden. Voor de challenge deed ik het namelijk al best goed en de challenge heeft me weer een stukje bewuster gemaakt. Ik heb de voordelen ervaren en ik heb mijn bodemdrift wat meer onder controle. Zo'n maandje bezinning is helemaal niet verkeerd dus!

Toch ben ik nu ook erg blij dat ik wat minder na hoef te denken of ik iets wel of niet mag eten. Ook mag ik van mezelf nu weer allemaal lekkere dingen bakken, iets wat ik toch wel echt heb gemist. Gezond eten zal absoluut het uitgangspunt blijven en door de no-sugar-challenge heb ik weer een aantal fijne suikervrije recepten ontdekt. Dus geen repen chocolade meer als ontbijt, lunch en avondeten. Wel als lekker tussendoortje bij de thee!


Ga jij ook proberen om 30 dagen suikervrij te eten? Lees hier nog eens mijn zeven tips en valkuilen en kijk hier voor gezonde, suikervrije ontbijtinspiratie voor elke dag van de week. Succes!


Labels: , , , , ,

3 reacties:

Op 31 maart 2014 om 12:47 , Anonymous Peggy - Peggy's Pastime zei...

Het is dan misschien niet 100 % gelukt, maar toch proficiat zou ik zeggen ! Ik kamp toch ook wat met een "suikerverslaving" en het is inderdaad zeer moeilijk om af te kicken. Ik probeer ook te minderen maar volledig laten kan ik gewoon niet. Ik moet op tijd een stukje chocolade hebben (wel altijd pure chocolade), of een stukje cake of koekje of zo of ik word gek ! Soms probeer ik alternatieven, zoals een tijdje terug gezonde chocomousse, zonder suiker en chocolade maar met banaan, avocado en cacaopoeder. Eerlijk ? Het is allemaal in de vuilnisbak belandt, dat was écht niet mijn ding. Ik wil gerust wat opletten, maar pak mij niet alles af, ik wil gewoon af en toe ook eens goed genieten :-) !

 
Op 31 maart 2014 om 13:19 , Blogger Chris V zei...

Dankjewel Peggy! Volgens mij is het iets wat overal speelt, die 'suikerverslaving'. Het is ook gewoon zo normaal. De supermarkt ligt ongeveer voor 75% vol met ongezond (of in ieder geval niet suikervrij) eten.
Gelukkig bestaan er wel alternatieven en ontwikkelt zich dat ook steeds meer. En de gezonde chocolademousse smaakt inderdaad heel anders dan wat je gewend bent. Ik vond hem gelukkig wel lekker, maar ik kan me voorstellen dat hij niet bij iedereen in de smaak valt! Heb je nog suikervrije recepten geprobeerd die wel in de smaak vielen en wellicht een aanrader zijn voor mij?

En genieten is inderdaad het aller belangrijkste, zolang het maar met mate is en zolang je maar écht geniet (dus niet zoals mijn bodemdrift haha).

 
Op 31 maart 2014 om 13:42 , Blogger Desiree Sip zei...

Wauw! Ik vind het erg knap dat je je er aan gewaagd hebt en dat het dan niet helemaal gelukt is, is zeker niet erg. Genieten op zijn tijd hoort er nu eenmaal bij. Zoals je schreef ben je je nu veel bewuster geworden van je voedingspatroon! Ik ga eens goed naar je tips kijken. Ik ben namelijk de laatste tijd ook bezig om wat gezonder te eten in combinatie met sporten. Wel wat lastig met al dat bakken tussendoor, maar inderdaad af en toe genieten mag best! Gelukkig eet ik ook niet altijd al mijn baksels zelf op :)

Nogmaals mijn complimenten!

Liefs Desiree

 

Een reactie posten

Heb je een tip of suggestie, of wil je gewoon een berichtje achterlaten?

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

Links naar deze post:

Een link maken

<< Homepage