This page has moved to a new address.

No-sugar-challenge: 7 gezonde ontbijtjes

Perfect Housewife - to be: No-sugar-challenge: 7 gezonde ontbijtjes

woensdag 5 maart 2014

No-sugar-challenge: 7 gezonde ontbijtjes


Misschien heb je het al meegekregen via social media, maar ik doe deze maand dus de no-sugar-challenge. Oftewel: ik probeer de hele maand geraffineerde suikers te vermijden.

Toen ik de no-sugar-challenge begon was het toch even slikken. Maart is namelijk de meest verschrikkelijke maand van het jaar voor mij (haha sorry voor de positieve insteek) met een hertentamen, een scriptie deadline, stage en alle andere drukte. Zou het wel verstandig zijn om mezelf nog eens extra uit te dagen? Geen chocolade ten tijden van stress?!


Aan de andere kant heb ik juist zoveel mogelijk energie nodig. Inmiddels weten we allemaal dat geraffineerde suikers erg belastend (kunnen) zijn voor ons lichaam en die energie steek ik deze maand liever in mijn hersenen. Bovendien is het alweer bijna lente (hoera!) en dus alweer bijna zomer en bikini-tijd. Toch maar aan die no-sugar-challenge beginnen dus. Het is ook maar voor 30 dagen. Dat moet ik wel kunnen, toch?

Om de uitdaging leuk te houden heb ik zeven gezonde variaties voor het ontbijt op een rijtje gezet. Variatie is essentieel. Niet alleen omdat je zo elke dag verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt (en het dus gezonder is), ook zodat je 'dieet' minder eentonig is en je het dus langer volhoudt.

Opmerking
In sommige recepten wordt honing gebruikt. Ondanks dat honing een natuurlijk product is heeft het dezelfde invloed op je bloedsuikerspiegel als suiker. Je kunt honing dus helaas ook niet onbeperkt gebruiken als je voor suikervrij gaat.


1. Smoothies

Het was misschien al duidelijk maar mijn favoriete ontbijt is toch echt met smoothies. Geen zware koolhydraten maar een fris en snel ontbijt waar ik heel veel energie van krijg. Bij de meeste smoothies is het een kwestie van even met een blender en staafmixer de ingrediënten pureren en klaar is kees. Smoothies die toch wat snijwerk vergen kun je eventueel de avond van tevoren klaarmaken door het fruit gesneden in de koelkast of vriezer te bewaren.

Klik hier voor de lekkerste smoothie recepten!


2. Havermout

Op dit moment is havermout helemaal terug van weggeweest. Hoewel het bij mij al 20 jaar tot mijn vaste ontbijtje behoort worden nu talloze variaties her-ontdekt en is het een ware hype. Elke ochtend komen de meest inspirerende creaties voorbij op Instagram. Logisch, want het is heel gezond! Ook is het geschikt voor mensen die glutenvrij willen eten (gebruik bijvoorbeeld quinoa-haver).

Je kunt havermout op verschillende manieren eten:
  • 'Gewone' havermoutpap: deze manier is het makkelijkst. Gewoon havermout met warme (plantaardige ongezoete) melk of water. Voeg naar smaak een handje noten, kaneel, koekkruiden, vers of gedroogd fruit, een klein beetje honing*, wat geraspte kokos of wat superfoods toe. Mijn favoriet? Havermout met water, brinta, geraspte appel, kaneel en amandelschaafsel. Heerlijk!
  • Overnight oats: maak voor het slapen gaan een kommetje havermout klaar met (plantaardige ongezoete) melk of water, warm het 's ochtends alleen nog even op en breng het op smaak met bovenstaande smaakmakers.
  • Baked oats: maak je dagelijkse havermoutpapje klaar en bak het in de oven op 180 °C tot de bovenkant lekker krokant is.
  • Gewoon in de yoghurt of door smoothies
Voor meer havermout inspiratie (bijv. baked oats met zoete aardappel!) kun je kijken op het blog O she glows of het blog Uit Pauline's Keuken.


3. Banaan-ei pannenkoekjes

Samen met de havermoutpap komen deze gezonde pannenkoekjes het meest voorbij op social media. Supergezond, en superlekker! Na een flinke zoektocht kon ik nog steeds niet achterhalen wie deze masterlijke combinatie heeft bedacht dus een bronvermelding blijf ik jullie helaas schuldig. Mocht je die persoon zijn, laat het me weten zodat ik mijn uitgebreide dankbetuiging kan sturen :-).

Je hebt nodig: 1 rijpe banaan en 1 ei (that's it!). Je maakt ze door de banaan de prakken (of pureren met een staafmixer) en te mengen met het ei. Voeg eventueel (3 el) havermout, (1 el) lijnzaad, (1 el) kokos, (1 tl) kaneel en/of (1 tl) koekkruiden toe aan het 'beslag'.  Bak er drie kleine pannenkoekjes van in een pan en je ontbijtje (of lunch) is klaar. De pannenkoekjes zijn niet zo stevig en flexibel als gewone pannenkoeken dus vandaar dat je beter voor drie kleine dan één grote kunt gaan. Heerlijk met wat vers fruit of een klein beetje honing*!


4. Yoghurt met muesli of home-made granola en fruit

Ook dit ontbijtje met (plantaardige) yoghurt is erg gezond (als je tenminste kiest voor naturel yoghurt). Voeg een paar eetlepels muesli of home-made granola toe en eventueel wat vers fruit (bijvoorbeeld geraspte appel met kaneel of koekkruiden), noten en rozijnen of superfoods. Verwar de muesli of granola overigens niet met crusly uit de supermarkt. Dat mag dan lekker crunchy zijn maar zit bomvol suiker!

Inmiddels staan er tal van recepten online om zelf granola te maken, en zo ingewikkeld blijkt het helemaal niet te zijn. Dit recept van MiCook voor kokos granola ziet er bijvoorbeeld heerlijk uit, of deze crunchy chunky granola van Yellow Lemon Tree.


5. Avocado en ei (op toast)

Avocado is super gezond! En ei ook. Dit ontbijtje (of lunch!) is wederom super makkelijk. Kook een eitje en rooster een gezond (volkoren)boterhammetje. Prak een halve avocado met wat zout, peper en eventueel wat citroensap fijn en smeer het op je geroosterde boterham. Verdeel het gekookte eitje erover en bestrooi het eventueel nog met wat verse kruiden.

Als je geen brood eet kun je ook een ei in een halve avocado bakken in de oven (bron). Verwarm de oven voor op 200 °C en ontpit de avocado. Maak het gat van de pit iets groter en leg de avocado op een met bakpapier beklede ovenplaat. Doe het ei in het gat en bak het geheel in 15 minuten gaar. Bestrooi naar smaak met peper, zout en eventueel wat verse peterselie.


6. Verse fruitsalade

Je kunt vers fruit verwerken in een smoothie of juicen, maar een simpele fruitsalade is natuurlijk ook niet verkeerd om de dag mee te beginnen. Bovendien gaan er zo geen gezonde voedingsvezels verloren.

Om je fruitsalade wat op te fleuren kun je een lekkere honing-limoen dressing maken. Meng 1 tl honing* met 1 tl vers limoensap en giet het over 200 g vers fruit (bijv. blauwe bessen, aardbeien en appel). Het lijkt me lekker om hier ook een snufje gedroogde chilipeper aan toe te voegen maar dat heb ik zelf nog niet geprobeerd!


7. Omelet

Dat eieren ongezond zouden zijn is inmiddels allang achterhaald. Gelukkig maar, wat ik hou wel van een eitje bij het ontbijt. Kluts je eitje, meng er een (of twee) handjes boerenkool, in blokjes gesneden tomaat of paprika, verse kruiden en pijnboompitjes door en wat peper en zout en bak het gaar in een pan. Eet het met een boterham of gewoon los.


Wil je op de hoogte blijven van Perfect Housewife - to be op social media? Volg mij met Bloglovin, op Instagramop Twitter of like Perfect Housewife - to be op Facebook.

Labels: , , , , , , , , , , , , , ,

10 reacties:

Op 5 maart 2014 om 21:08 , Anonymous Sabine zei...

Wat een leuke recepten! Echt zin om uit te proberen!

 
Op 5 maart 2014 om 23:17 , Blogger Chris V zei...

Dankjewel! Laat je weten welke favoriet is? ;-)

 
Op 6 maart 2014 om 08:20 , Anonymous Peggy's Pastime zei...

Hoi Chris, ik heb juist de banaan - ei pannenkoekjes getest en ze zijn lekker. Ik had er nog wat noten aan toegevoegd, dan heb je wat meer "beet".

 
Op 6 maart 2014 om 12:58 , Blogger Chris V zei...

Oh dat is een goede tip Peggy, lekker! Ik dacht zelf ook nog aan kokos o.i.d. :-)

 
Op 8 maart 2014 om 09:44 , Blogger Sharrel zei...

Wat een lekkere ontbijttips! Ik maak altijd in het weekend banaan-ei pannekoekjes. Vooral met kaneel en kokos<3

x

 
Op 8 maart 2014 om 15:27 , Blogger Chris V zei...

Oeh klinkt goed, lekker!

 
Op 25 maart 2014 om 11:15 , Anonymous Maura - YLT zei...

Ahhh, wat leuk dat mijn granola ertussen staat (zie het nu pas). Ontbijt is echt heerlijk he, leuk al die inspiratie.

Die eerste smoothie ziet er TE lekker uit. Wat zit daar allemaal in?

 
Op 25 maart 2014 om 21:23 , Blogger Chris V zei...

Haha jaa granola is echt fijn, en de jouwe is de eerste die crunchy én chuncky is :-). En ontbijt is sowieso de fijnste maaltijd van de dag toch!

Die smoothie is ook echttt lekker, met banaan, blauwe bessen en amandelen (en amandelmelk). Het 'recept' vind je hier, mocht je hem ook eens willen proberen:
http://perfecthousewife2b.blogspot.nl/2013/09/vijf-lekkere-smoothie-recepten.html.

 
Op 30 maart 2014 om 21:17 , Anonymous Maaike zei...

Oooh, ik zie het nu pas....! Schandalig natuurlijk!

Wat leuk dat mijn granola er ook tussen staat!

Heerlijk ontbijt-tips! :)

 
Op 30 maart 2014 om 22:07 , Blogger Chris V zei...

Haha aah leuk dat je nog een berichtje achterlaat!

Ja kokos granola is echt fijn! Ik krijg altijd een instant tropisch-eiland gevoel van kokos door de associatie met de Bounty reclame haha.

 

Een reactie posten

Heb je een tip of suggestie, of wil je gewoon een berichtje achterlaten?

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

Links naar deze post:

Een link maken

<< Homepage