This page has moved to a new address.

Worteltaart volgens familierecept

Perfect Housewife - to be: Worteltaart volgens familierecept

dinsdag 18 februari 2014

Worteltaart volgens familierecept



Vandaag zou mijn oma 80 jaar geworden zijn, maar helaas moeten we haar sinds afgelopen zomer missen. Het was inmiddels traditie geworden dat oma en ik altijd wat lekkers aten als we samen waren. Ik nam een gebakje mee (soms van de bakker), of we aten een saucijzenbroodje of uitgebreide lunch als we op pad waren. Mijn oma wist natuurlijk ook van mijn liefde in de keuken en ze verzamelde altijd allemaal recepten en tijdschriften voor mij.

Zo gaf ze me ook een oud krantje waarin dit recept voor worteltaart in staat van de broer van mijn opa. Superleuk! Laatst hadden we een gezellige dag met de familie en dat was een mooie gelegenheid om dit familierecept voor worteltaart te maken. Het zal misschien niet het beste (of gezondste recept) zijn wat er is en de worteltaart bleef lekker simpel qua decoraties. Onze familie kan dat gelukkig allemaal goed waarderen. Iedereen vond het heerlijk!


Ingrediënten
- 400 g worteltjes, geschrapt en geraspt
- 300 g (tarwe)bloem
- 250 g bruine basterdsuiker
- 185 ml zonnebloemolie
- 4 eieren
- 55 g walnoten, fijngehakt
- 3 tl bakpoeder
- 2 tl kaneel
½ tl zout

Voor het glazuur:
- 250 poedersuiker
- 150 g boter, op kamertemperatuur
- 100 g roomkaas
- 1 tl vanille extract
- Optioneel: ik voegde nog 1,5 tl kaneel en rasp van 1 sinaasappel toe

En verder:
- Een springvorm van 24 cm

Bereidingswijze
1. Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet de springvorm in met boter en bestuif met bloem.
2. Klop de eieren met de suiker tot een romige massa. Zeef de bloem met zout, kaneel en de bakpoeder erboven en mix dit met de eier-suikermassa. Voeg de olie toe.
3. Voeg daarna de wortelen en walnoten toe en meng alles nog even goed met de mixer.
4. Giet of spatel de massa in de taartvorm en bak ongeveer 1 uur, tot een houten prikker er weer schoon uitkomt. De taart zal goed rijzen. Laat de taart afkoelen, eerst in de vorm later op een bord of schaal.
5. Maak het glazuur door eerst de zachte boter met de poedersuiker, kaneel en sinaasappelrasp te mengen tot de massa een beetje stijf wordt en goed gemengd is.
6. Roer er vervolgens de roomkaas en het vanille-extract door tot deze ook goed gemend zijn en u een mooie romige massa hebt.
7. Verdeel het glazuur met een spatel over de afgekoelde taart. Eet smakelijk!


Ik heb het recept zoveel mogelijk origineel overgenomen (om de eer aan de broer van mijn opa te houden) en er wat kleine schoonheidsfoutjes uitgehaald :-). Zelf liet ik de walnoten weg en voegde ik 2 el sinaasappelsap toe. Bij de topping deed ik nog wat extra kaneel en sinaasappelrasp. Je kunt de tarwebloem natuurlijk vervangen door een glutenvrije bloem en naar smaak variëren met de noten.


Hebben jullie ook een familierecept?

Labels: , , , , , , , , ,

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Heb je een tip of suggestie, of wil je gewoon een berichtje achterlaten?

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage