This page has moved to a new address.

Home-made lemon curd

Perfect Housewife - to be: Home-made lemon curd

zondag 19 januari 2014

Home-made lemon curd

Omdat ik zo dol ben op scones werd het toch wel eens tijd om er zelf eens lemon curd bij te maken. Voor als je dat nog niet kent: het is een soort pasta van citroen. Er staan tal van recepten en bereidingswijzen online, maar ongeduldig als ik ben gooide ik gewoon alles in één pannetje. Het is toch gelukt en nu snap ik het enthousiasme: heerlijk!

Lemon curd is heerlijk met scones en clotted cream (maar ook in toetjes, yoghurt, taart of in al het andere wat je kunt bedenken om het mee te eten). Probeer het eens met één van deze smaken scones:

Ingrediënten (voor ongeveer 2 jampotjes)
- 2 biologische citroenen*
- 150 g suiker (ik gebruikte rietsuiker)
- 100 g boter
- 2 eieren

* Omdat je de schil raspt kun je eigenlijk beter biologische citroenen gebruiken. Dan zitten er namelijk geen laagje was en pesticiden op de schil.
Bereidingswijze
1. Was en rasp de citroenen en pers het sap uit.
2. Verwarm het citroensap, de rasp en de boter in een pannetje op laag vuur.
3. Mix met een garde de eieren en suiker romig in een kom (ik deed dit niet, is wel aan te raden). Voeg de eieren en suiker aan het botermengsel toe en mix met de garde totdat alles goed gemengd is (zodat het ei niet stolt). Breng het al roerend aan de kook.
4. Zet het vuur laag en verwarm het nog ongeveer 3 minuten terwijl je blijft roeren.
5. Gebruik eventueel een zeef om de lemon curd in de pot te doen. Dit is handig als er per ongeluk een klein beetje ei gestold is - ik spreek uit ervaring - of om zeker te weten dat er geen verdwaald pitje van een citroen in zit.
6. Laat de pot afkoelen en bewaar hem in de koelkast. Lemon curd is ongeveer één à twee weken houdbaar in de koelkast.
Tip
Wil je langer van je zelfgemaakte lemon curd genieten: volg deze instructies op Culy.nl om je pot(ten) te steriliseren. Dan blijft het ongeveer drie tot vier weken goed.

Labels: , , , , , , , , , , , , ,

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Heb je een tip of suggestie, of wil je gewoon een berichtje achterlaten?

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage