This page has moved to a new address.

Glutenvrije chocolate chip meringue koekjes

Perfect Housewife - to be: Glutenvrije chocolate chip meringue koekjes

vrijdag 31 januari 2014

Glutenvrije chocolate chip meringue koekjes

Deze foto ziet er wellicht wat karig uit, maar er was gewoon niet echt veel meer om te fotograferen. Ze zijn op. Binnen twaalf uur tijd, waarin we ook nog hebben geslapen (overigens wel te weinig). Deze krokante chocoladekoekjes waren uiteindelijk zo lekker dat ze me toch hebben overtuigd! En zo luchtig dat je ze blijft eten...


Eerlijk gezegd was ik eerst namelijk een beetje teleurgesteld toen deze koekjes net uit de oven kwamen. Ze smaakten niet zoals ik ze in mijn hoofd had (daar later meer over, ligt niet aan de koekjes!) en het was gewoon een beetje verwarrend. Ik wilde ze blijven eten maar werd er eigenlijk misselijk van. Niet omdat ze vies waren, maar omdat ik eigenlijk meestal niet heel erg van chocoladekoekjes (of -cake of -ijs) hou. Ik hou alleen van echte chocolade, oké en chocolademelk. Vriendlief was des te meer enthousiast en hij vond het geen probleem om alle koekjes alleen op te eten. 

Warm (en te vroeg) uit de oven smaakten de koekjes naar een kruising tussen brownies en chocolade macarons. Niet echt mijn ding. Gelukkig wint de aanhouder. Nadat ik ze in de oven had laten staan waren het gewoon lekkere krokante chocoladekoekjes geworden. En vanmorgen heb ik dus de laatste drie koekjes opgegeten. 


Ingrediënten (± 12 stuks)
- 110 g poedersuiker
- 100 g chocolade chips
- 50 g amandelmeel (fijngemalen amandelen)
- 30 g cacaopoeder
- 1 zakje vanillesuiker
- 2 eiwitten, op kamertemperatuur
- Snufje zout
- Citroensap (om de kom te ontvetten)
- Optioneel: gehakte noten voor nog meer crunch

En verder:
- Handmixer of keukenmachine
- Metalen kom (en een andere kom)
- Spatel
- Bakplaat en bakpapier

Bereidingswijze
1. Scheid de eiwitten van de dooiers en laat ze een halfuurtje op kamertemperatuur komen.
2. Verwarm de oven voor op 150 °C en leg een vel bakpapier op de bakplaat. Ontvet de metalen kom en de gardes van de mixer met het citroensap.
3. Meng in een andere kom het amandelmeel, de vanillesuiker, de cacaopoeder en de chocolate chips. Als je geen chocolate chips hebt kun je ook gewoon een reep chocolade gebruiken - net als ik deed. Ik maakte blokjes van 0,5 bij 0,5 cm. Snij ze niet te fijn anders wordt de chocolade opgenomen in het beslag.
4. Klop de eiwitten met het zout in de metalen kom totdat het een gladde, stevige, witte massa is geworden. Dit kan soms best even duren.
5. Voeg de poedersuiker per eetlepel toe aan het beslag terwijl je blijft kloppen.
6. Spatel voorzichtig de droge ingrediënten door de eiwitten. Probeer zo min mogelijk te spatelen zodat de eiwitten zo luchtig mogelijk blijven.
7. Schep met een lepel en theelepel de koekjes op de bakplaat en zet ze 15 min in de oven op 150 °C. Zet de oven na 15 minuten op 95 °C en laat de koekjes ongeveer een uurtje staan. Zet na dat uur de oven uit en laat de koekjes afkoelen in de oven. Ik deed dat met de ovendeur dicht waardoor ze lekker krokant waren. Als je hier geen geduld voor hebt kun je ze ook gewoon opeten natuurlijk ;-).


Zo gingen de chocoladekoekjes gisteravond de oven in!

Labels: , , , , , , , , , ,

0 reacties:

Een reactie posten

Heb je een tip of suggestie, of wil je gewoon een berichtje achterlaten?

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

Links naar deze post:

Een link maken

<< Homepage