This page has moved to a new address.

Truffelkruidnotencake met witte chocolade ganache

Perfect Housewife - to be: Truffelkruidnotencake met witte chocolade ganache

vrijdag 15 november 2013

Truffelkruidnotencake met witte chocolade ganache

Mijn liefde voor chocolade en truffelkruidnoten is oneindig. Eerst bakte ik al truffelkruidnoten (overigens mijn meest gelezen blogpost, dus ik ben niet de enige!), en nu bedacht ik dit lekkere recept voor truffelkruidnotencake. De witte chocolade ganache  geeft er een zoete twist aan en de cacaopoeder zorgt voor een diepe chocoladesmaak. Zaterdag is alweer de intocht van Sinterklaas, een ideaal moment om deze cake te bakken.





Hoe fantastisch ik dat vroeger altijd vond als klein kind, op zaterdagochtend gespannen voor de tv. Wetende dat Sinterklaas zo Nederland zou binnenvaren (tenminste, dat hoopte je want vaak bleek dat niet zo vanzelfsprekend ;-), Pieten die de weg kwijt waren enzo). En in de jaren daarna, dat ik op vrijdag uitging met vriendin M en we op de zaterdag van de intocht onszelf altijd 'op tijd' uit bed sleepten en ons met dekens en al naar de bank verplaatsten. M en ik zijn diehard fan van al het Sinterklaas-lekkers (marsepein!) dus we zorgden altijd voor een goede voorraad tijdens het kijken. Goede oude tijd!


Ik bakte de cake woensdagavond al, maar vriendlief was niet erg blij dat hij tot donderdag moest wachten voordat hij een stuk mocht omdat ik nog foto's met daglicht wilde maken. Het huis rook ook zó lekker, dus we hebben toch een stukje geproefd. Vandaar het gat!

Ingrediënten
- 175 g boter, op kamertemperatuur
- 125 gram donkerbruine basterdsuiker
- 60 g fijne witte suiker
- 175 g zelfrijzend bakmeel
- 30 g cacaopoeder + extra om erover heen te strooien
- 4 eieren
- 100 ml melk
- 4 tl speculaaskruiden
- 1 tl bakpoeder
- Snuf zout

Voor de witte chocolade ganache:
- 200 g witte chocolade, in kleine stukjes
- 70 ml slagroom

Bereidingswijze
1. Verwarm de oven voor op 175°C en vet de bakvorm in.
2. Mix in een kom de boter met de suiker en zout luchtig op de hoogste stand. Voeg één voor één de eieren toe en als laatste de melk. 
3. Voeg langzaam de gezeefde bakmeel, cacaopoeder, bakpoeder en speculaaskruiden toe aan het mengsel en mix nog 3 minuten op de hoogste stand.
4. Bak de cake in 60 à 70 minuten gaar. Je kunt controleren of hij gaar is als je er met een satéprikker inprikt en hij er schoon uitkomt.
5. Breng de slagroom langzaam en al roerend aan de kook. Haal de pan van het vuur en giet de kokende slagroom bij de stukjes witte chocolade. Blijf roeren totdat alle chocolade gesmolten is.
6. Giet/spatel het daarna over de cake. Ik gebruikte zowel een juslepel als een spatel om het mooi te verdelen. Je keuken wordt er wel een beetje een rommeltje van :-).
7. Strooi met een zeefje cacaopoeder over de cake en laat de chocolade ganache hard worden.

Nog een kleine opmerking: mijn witte chocolade ganache was naar mijn smaak eigenlijk toch iets te dun voor de cake. Ik had namelijk wat meer slagroom toegevoegd. Inmiddels heb ik het recept aangepast, dus de dikte van de ganache op de foto komt niet overeen met hoe het zou moeten zijn.

Labels: , , , , , ,

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Heb je een tip of suggestie, of wil je gewoon een berichtje achterlaten?

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage