This page has moved to a new address.

Vijf lekkere smoothie recepten

Perfect Housewife - to be: Vijf lekkere smoothie recepten

zondag 1 september 2013

Vijf lekkere smoothie recepten


Vanaf maandag gaat het drukke leven weer officieel beginnen met colleges, stage, mijn scriptie en werk. Om het dan maar gelijk goed aan te pakken wil ik ook weer wat gezonder gaan eten, maar het moet wel in mijn drukke schema passen. De snelste (en lekkerste!) manier om zoveel mogelijk gezonde dingen binnen te krijgen zonder al teveel gedoe lijkt me toch met een smoothie als ontbijt. Van tevoren kan je het fruit schoonmaken en snijden (en eventueel invriezen; zie tip onderaan) in de juiste porties, zodat je 's ochtends alleen nog yoghurt hoeft toe te voegen en het in de blender hoeft te doen. Voor wat gezonde variatie heb ik me verdiept in lekkere smoothie recepten om de (werk)week mee door te komen!


Tips
  • Doe de ingrediënten in de blender: eerst het zachte fruit, dan het harde fruit, en als laatste vloeibare toevoegingen. Ik las dat je het fruit zo het makkelijkste pureert.
  • Op internet vond ik de tip dat je het fruit ook kunt invriezen, zodat je het ruim van tevoren kunt klaarmaken. Dat werkt echter alleen als je het fruit droog en los invriest, zodat het niet aan elkaar plakt. Anders moet je, net als ik, eerst met een hakmes het fruit fijn 'hakken' omdat het anders niet in de blender past. Fruit uit de diepvries van de supermarkt is een goed alternatief om het niet zelf in te hoeven vriezen.
  • Het is het beste om noten een nachtje in water te laten weken. Niet alleen voor je blender, maar ook voor je maag en darmen. Hierdoor zijn ze namelijk beter verteerbaar.
  • Het liefst voeg ik aan elke smoothie (geweekte) goji-bessen toe. Niet iedereen is bekend met deze kleine vitamine-C bommetjes maar ze zijn een hele gezonde superfood (in één besje zit meer vitamine-C dan in een sinaasappel). Ik laat ze altijd even kort weken in lauwwarm water zodat ze wat zachter worden.
  • Zelf voeg ik, naast goji-bessen, graag lijnzaad en probiotica toe aan mijn smoothies. Andere superfoods die perfect in een smoothie verwerkt kunnen worden zijn chia zaad, maca poeder, hennep zaad, tarwegraspoeder, etc. Maar denk ook aan huis-tuin en keuken producten als boerenkool, citroen en gember!

Blauwe bessen smoothie (foto)

De blauwe bessen geven een frisse, zoete smaak aan deze smoothie. Het wordt aanbevolen om vijf amandelen per dag te eten omdat ze erg gezond zijn, maar ook heel voedzaam (qua calorieën). Ik gebruikte amandelmelk, maar je kunt natuurlijk ook een andere soort melk of yoghurt gebruiken.

- 1 banaan
- 50 g blauwe bessen
- 5 amandelen
- Amandelmelk
- 4 el havermout

Fruitige smoothie

Deze variant maak ik in de zomer eigenlijk elke week wel eens. Het fruit is makkelijk te krijgen en het is lekker zoet en zomers. Ik hou zelf alleen niet zo van sinaasappel door smoothies vanwege de velletjes. Als je - net als ik - alleen het sap gebruikt 'verspil' je wel gezonde vezels.

- ½ banaan
- 125g aardbeien
- 1 kiwi
- (sap van een) ½ sinaasappel
- 4 el havermout

Bananuts

Deze vond ik verrassend lekker! De smoothie heeft een lekker zoete nootsmaak en is heel makkelijk om te maken. Proef wel eerst even voordat je honing toevoegt, de banaan maakt het al best zoet.

- 1 banaan
- handjevol walnoten (of andere noten)
- ½ tl kaneel
- snufje nootmuskaat
- (Griekse) yoghurt
- 1 tl honing

Bosbessen smoothie

Ideaal in zowel de zomer als de winter omdat je tegenwoordig het hele jaar door (diepvries) bosbessen kunt kopen. En erg lekker!

- 1 banaan
- 150 g bosbessen
- 4 el havermout
- klein glas water of versgeperst sinaasappelsap

Tropische smoothie

Deze tropische smoothie is vrij zoet, maar geeft je een echt zomers gevoel. En de ingrediënten zijn allemaal erg gezond.

- 1 kiwi
- 75 g frambozen
- 1 perzik
- 1 el goji-bessen
- 4 el havermout


Naast bovenstaande smoothies blijft deze aardbeien-avocado smoothie nog steeds mijn favoriet!

Labels: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Heb je een tip of suggestie, of wil je gewoon een berichtje achterlaten?

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

<< Homepage